W naszym przedszkolu w obecnym roku szkolnym była realizowana innowacja pedagogiczna pt. „Grupa rozwojowa dla dzieci nieśmiałych. Głównym jej celem było wsparcie dla dzieci mających trudności w komunikowaniu swoich emocji i potrzeb oraz szeroko rozumiany rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych.
W oparciu o obserwacje we wszystkich grupach przedszkolnych oraz informacje uzyskane od wychowawców zostały wyłonione dzieci, które w swoim zachowaniu przejawiały cechy nieśmiałości istotnie wpływające na ich sposób funkcjonowania w grupie rówieśników. Przygotowana oferta wsparcia została najpierw przedstawiona rodzicom dzieci. Po przeprowadzeniu z nimi wywiadów, które dostarczyły ważnych informacji na temat funkcjonowania dzieci w środowisku rodzinnym, zostały opracowane scenariusze zajęć dostosowane do potrzeb rozwojowych dzieci.
Spotkania Grupy rozwojowej dla dzieci nieśmiałych trwały regularnie przez cały semestr, raz w tygodniu. Uczestniczyło w nich pięcioro przedszkolaków. Poczynając od sporządzenia kontraktu na pierwszym spotkaniu, dzieci na każdych kolejnych zajęciach uczyły się stopniowo rozpoznawać i nazywać przeżywane emocje, poszerzały swoje kompetencje wyrażania ich w różnych sytuacjach społecznych. Nabierały umiejętności radzenia sobie z odczuwanym napięciem emocjonalnym oraz stresem podczas zabierania głosu na forum grupy. Najbardziej pomocne okazały się ćwiczenia aktywizujące dzieci w postaci zabaw tematycznych, ruchowych z elementami psychodramy, technik relaksacyjnych i muzykoterapii.
Po kilku miesiącach wspólnej pracy można było zauważyć zmianę w zachowaniu dzieci obserwowaną zarówno podczas spotkań Grupy rozwojowej, jak również w grupie przedszkolnej każdego z uczestników. Spotkania zakończyły się podsumowaniem z rodzicami z wyszczególnieniem osiągniętych efektów oraz wskazówek do domu, aby móc w dalszym ciągu wspierać rozwój emocjonalny dzieci.