Przedszkole to miejsce, gdzie dziecko odkrywa siebie, rozwija swoje zdolności i talenty. Tutaj dziecko przeżywa radości i zadowolenia, tutaj poznaje smak sukcesów tak indywidualnych jak i zespołowych. Tu również uczy się mierzyć z porażkami, przygotowując się do aktywnego i twórczego życia.
Chcemy twórczo wychować dziecko, pozwolić mu na odkrywanie własnych, indywidualnych cech, dlatego tworzymy takie sytuacje by dziecko samo potrafiło znaleźć odpowiedź na własne pytania, żeby zrozumiało swoje reakcje i zachowania, umiało je oceniać, a w rezultacie korzystać z wiedzy o sobie.
Punktem wyjścia z takiej sytuacji jest aktywność, w której nauczyciel wspiera dzieci i prowokuje sytuacje. Nauczyciel podtrzymuje działania dzieci poprzez modyfikację sytuacji i towarzyszenie dzieciom w realizacji pomysłów.
Powstające nowe sytuacje stanowią dla dziecka podstawę do wiary w siebie. Dziecko uczy się twórczego działania, nabywa umiejętności porozumiewania się, staje się bardziej odpowiedzialne wobec siebie i innych.
Celem wychowania w naszym przedszkolu jest budowanie niepowtarzalnej osobowości dziecka. Tworzy ono własny wizerunek pod wpływem informacji zwrotnych otrzymywanych od nauczycieli i rówieśników.
Nasz system wartości nawiązuje do uniwersalnych ideałów - Prawda, Odpowiedzialność, Dobro, Szacunek dla siebie i innych.
Wobec rodziców Przedszkole pełni rolę wspomagającą i integrującą działania wychowawcze:
- dostarcza wiedzy pedagogicznej i uwrażliwia na potrzeby i możliwości dziecka
- informuje na bieżąco o jego postępach, wskazując osiągnięcia, powodzenia, podejmowane próby.
- uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunek i zakres działań realizowanych w przedszkolu i w domu.
Zadania przedszkola ukierunkowane są na:
- wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych
- budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały sie w tym, co jest dobre, a co złe
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych
- budowanie wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym, technicznym
Wychodzimy naprzeciw nowym kierunkom pracy wychowczo-dydaktycznej.
Odchodzimy od dydaktyzmu na rzecz spojrzenia na dziecko całościowo, przez pryzmat jego zainteresowań, potrzeb, uzdolnień.
Praca z dzieckiem opiera się na:
- Podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Zakłada ona wspomaganie rozwoju, wychowania i kształcenia dzieci w następujących obszarach:
- Fizyczny obszar rozwoju dziecka.
- Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.
- Społeczny obszar rozwoju dziecka.
- Poznawczy obszar rozwoju.
- Programach autorskich:
- programie wychowawczym - "Umiem żyć z innymi i dla innych"
- wychowania zdrowotnego "Potrafię dbać o swoje zdrowie"
- programie adaptacyjnym - " Łagodny start"
- programie edukacji regionalnej " Znam swój kraj, swój region i miasto, w którym mieszkam."
- programie rozwijającym twórczą aktywność plastyczną dziecka, jego zdolności i zainteresowania - "Mały Artysta"
- Rocznym planie pracy przedszkola na rok szkolny 2019/2020 "Przedszkolak w świecie matematyki. Rozwijanie kompetencji matematycznych i naukowo- technicznych poprzez łączenie wiedzy, umiejętności i postaw przedszkolaków."
- Miesięcznych planach pracy tworzonych dla poszczególnych grup przez nauczycielki przedszkola.
RAMOWY ROZKŁAD DNIA
Mając na uwadze prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci, dzień w przedszkolu zagospodarowany jest według następujących proporcji:
PENSUM PROGRAMOWE OD 8.00 DO 13.00
6.30-8.45
- schodzenie sie dzieci
- zabawy indywidualne wg zainteresowań
- zabawy konstrukcyjne, plastyczne, orientacyjno-porządkowe
- prace porządkowo-gospodarcze
- wykonywanie zadań indywidualnych, przygotowanie pomocy i przyborów wspólnie z dziećmi
- poranny zestaw ćwiczeń
- przygotowanie do śniadania
8.45-9.15
- śniadanie
9.15-13.00
- zajęcia edukacyjne w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego
- wycieczki, spacery, przechadzki o celu rekreacyjnym lub obserwacyjnym
- zabawy ruchowe w sali lub na powietrzu
- praca w małych zespołach
- przygotowanie do obiadu-nabywanie i utrwalanie nawyków higienicznych, czynności samoobsługowych, ćwiczenie umiejętności posługiwania sie sztućcami, pogadanka na temat zdrowego żywienia
13.00-13.30
- obiad
13.30- 14.30
- relaksacja- słuchanie bajek, muzyki, ćwiczenia wyciszające
- zajęcia dodatkowe w małych zespołach -język angielski, karate, tańce, rytmika, korekcyjna
- zabawy wg wyboru dzieci
- zabawy ruchowe na sali lub w ogrodzie
- praca indywidualna nauczyciela z dziećmi o charakterze stymulacyjnym, obserwacyjnym, wyrównawczym, praca z dzieckiem zdolnym
- przygotowanie do podwieczorku
14.30-14.45
- podwieczorek
14.45-17.00
- zabawy ruchowe w sali lub ogrodzie
- zabawy dydaktyczne, plastyczne, techniczno-konstrukcyjne
- czytanie bajek przez nauczyciela
- omówienie z dziećmi wydarzeń z dnia
- zabawy wg wyboru dzieci
- rozchodzenie się dzieci